Jo Riittää – ten, kdo  by čekal nějakou finskou hc punk formaci, která zavítala na divadelní scénu malého divadla Sokolík ve Frýdku-Místku, lehce podlehne své vlastní iluzi. Jedná se totiž o místní skupinu, která se na poslední chvíli, jak prozradil sám kytarista Honza “Rudovous“ Válek,i mimo jiné známý z kapely Slepí Křováci (pro změnu basová kytara), nasáčkovala na tuto akci až na poslední chvíli.

Jo Riittää - hc punk, Frýdek-Místek

Jo Riittää – hc punk, Frýdek-Místek

Pravda, může se zdát, že tento příspěvek se bude týkat pouze a jen výhradně jí a mělo by se jednat o její zprofanování, nicméně jisté chtěné i nechtěné okolnosti nakonec vedly k tomu, že tak skutečně je.

K těm chtěným okolnostem patří zejména jedna věc, že kapela Jo Riittää shodou okolností hrála 19.4.2013 v Ostravském Hardcore klubu Plán B a i když jsem měl ještě v průběhu křestu cd gothic rockových Greedy Invalid v nedalekém klubu BARRÁK tendenci odejít a navštívit Plán B, tak se tak nakonec nedělo, což mne později poněkud mrzelo, jelikož si myslím, že se jedná o docela slušný, důmyslný a technicky propracovaný hc punk. Nakonec tedy štěstí či náhoda dopřála tomu, že jsem je měl tu čest shlédnout znovu.

Co se nechtěných faktorů, pravidelným odběratelům a čtenářům jistě známých, týká, tak kromě toho, že původně plánovaná akce na 20:00 hodin začala se šedesáti minutovým zpožděním, což je při akcích tohoto druhu obvyklé, běžné a dá se říci, normální, tak tím hlavním nechtěným faktorem byl opět víkendový spoj mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou ( nerad bych se zase připotácel domů o půl šesté nad ránem, jelikož také mne ještě čeká zkouška s mou kapelkou a rád bych tam totiž také něco zahrál a nebyl tam pouze a jen do počtu ;-) ).

Johny " Rudovous" Válek

Johny “ Rudovous“ Válek

A nevím, kdy Jo Riittää!!!, přidána na poslední chvíli mimo původní program bude hrát. Zkušenost se Slepými Křováky, z loňského Mikrofestiválku 2012 v hospůdce U Arnošta mi říká, že klidně to může být i ve dvě hodiny ráno.

Jak celou tuto věc, vědomou si předem vyřešit?

Domlouvám se tedy s Rudovousem již poněkud dříve v Lískovci, kdy si kapela jede pro nástroje. Cestou zjišťuji nějaké informace kolem toho, pro mnohé zcela neznámého hudebního uměleckého tělesa. Jo Riittää!!!, tedy A dost!!! Jak se v překladu z finštiny kapela nazývá, vzhledem k tomu, že na svém bandzone.cz, i když se očekává v brzké době vydání jejích cd s názvem „ Za vším hledej peníze“, má pouze jednu skladbu a to ještě instrumentální tak kupodivu zpívá víceméně výhradně v češtině.

Trochu škoda, říkám si, zarmoucen nad tímto handicapem, jinak docela dobrých kapel, které třeba zaujmou svým hudebním pojetím i zahraniční fanoušky, že nabudou rozumět, o čem kapela vlastně zpívá.

Scan0010 Nicméně, tohle to se netýká pouze této kapely, je to prostě všeobecně známá věc, ale vždy záleží na tom, jaké má kapela představy o své budoucnosti, i když lidem, kteří se chtějí u svého oblíbeného stylu, jak se říká, vyřádit, je to celkem jedno.

Proč to tak vlastně moc rozepisuji? Mám na facebooku mezi přátely právě spoustu lidí z Finska, takže lze i trochu předpokládat, že výraz, známý ve finštině, může docela klidně zaujmout. Koneckonců, v dnešní době není problém si článek či cokoli pomoci různých překladatelských technik alespoň trochu, lámaně, nechat přeložit tak, aby tomu rozuměl i někdo jiný.

Nicméně, vzhledem k tomu, že v útrobách Sokolíku začíná být docela velké vedro, odcházím ven před sál si dát cigaretu a trochu se vyvětrat. Během toho ještě zaslechnu, jak frontmann kapely Ondřej Kanaláš aká Kanál říká: „Tak teď vám zahrajeme skladbu, kde se objeví i trochu toho finského jazyka.“

Cestou na akci, jsme o tom s klukama v autě hovořili a říkali sami, že uvažují nad tím, že by zapracovali časem trochu více do textu toho jazyku, ladícího k jejích názvu.

 

Ke koncertu, tolik. Věci se nakonec, k mé spokojenosti mění, protože Jo Riittää!!! akci startuje. Kapela během vystoupení už na úvod dobře baví příchozí diváky a i přes některé nepříjemnosti zvládá nakonec své vystoupení velmi dobře. Je úcty hodné, že již od samého začátku lidé paří. Vzhledem k poněkud hodně rychlým projevům zpěváků tohoto stylu, kteří nešetří svým pohybovým talentem a často je u nich zvykem, jo riittää 046

že nestojí společně na pódiu s kapelou ale jdou spíše mezi lidi, je někdy obtížné toto fotograficky zachytit s dokonalou přesností. Zhruba po hodině reprodukce svého repertoáru kapela předává pověstné žezlo dalším

Ještě dávám s Johnym pivo a gratuluji k výkon a krátce celé to vystoupení dá se říct, pozitivně hodnotíme. I onen výtržný fanoušek, který, jak jsem se jednou dozvěděl, tak po vzoru debustrolu na jednu akci přišel s opravdovou motorovou pilou, se tedy ten večer choval, řekněme, v mezích normy. Nicméně, kluci jsou za ten čas asi hodně otrlí, takže je táto situace nikterak nevyvedla příliš z míry i když pravda, ono to vždy trochu znervózní, takové nepředvídané věci, s nimiž se holt na takových akcích musí počítat.

Ono taky:

Hardcore punk (často jen hardcore nebo HC) je styl punku, od poloviny osmdesátých let často na pomezí metalu. Na rozdíl od klasického punku je o dost agresivnější a často mnohem rychlejší. 

Ondra "Kanál" Kanaláš zpěv, řev

Ondra „Kanál“ Kanaláš zpěv, řev

Vyznačuje se energickými krátkými písněmi postavenými na jednoduchých kytarových riffech v rychlém tempu a s agresivními vokály. Texty skupin často reflektují sociální a politická témata např. antifašismus. Hardcore skupiny obvykle hrají ve složení elektrická kytara, baskytara, bicí, „zpěv“. Hardcore vznikl v roce 1977, založením kapel jakými byli losangelští Black Flag a washingtonští Bad Brains.

Hardcore se velmi rychle rozšířil po USA, Kanadě, později po Spojeném království a Evropě. Inspiroval velké množství stylů a zároveň dal vzniknout množství jiných stylů, ze kterých měly některé úspěch i v mainstreamu, jako např. grunge, melodický hardcore, metalcore, sludge metal a thrash metal, hardcoreová kytarova rytmika plynulé výměny barre akordů ovlivnila také tvorbu black metalových riffů kapel jako je Mayhem. (dle wikipedie)

Mayhem shodou okolností bude vystupovat v blízké době právě v Ostravě.

Jak nakonec celá akce pokračovala již nevím.

Dopíjím, odcházím na vlak. Jsem rád, že jsem se této akce mohl zúčastnit i jako: “ Ty jsi dneska kapela,“ říkal Johny před začátkem,“ jsem klukům říkal, že přivedu dnes i média a redaktora z Blesku Laughing

“ No tak s takovým brakem tady ani nechoď!“ oponoval Arab (baskytarista), když jsme ještě předtím byli na zkušebně. Který posléze ke kapele Jo Riittää ještě dodává: „Založil jsem kapelu spolecně s bubeníkem po rozpadu Aqua Silentia. Což je vlastně naše předešlá kapela. Udelali jsme JO RIITTÄÄ! a začali nejdříve hrát pouze ve dvou, kdy P.B.V. (textař AS), vystupující pak pod jménem Akki Kuolema, nám nadále psal texty. Nejdříve jsem hrál jak kytaru, tak i baskytaru a různě jsme kutili songy ve dvou. Časem jsme ještě přibrali kytaristu. Zpíval jsem tehdy ještě Já a pak se vystřídal ješte další kytarista. Nakonec  přišel ještě Kanal, čistě  jako zpěvák, jelikož už jsem to všechno při hraní nestíhal uzpívat.“ Dodal ještě k historii kapely JO RIITTÄÄ!!! zakladatel a baskytarista kapely A.R.A.B., který sám ještě ke svému pseudonymu dodává, že by se to dalo propagovat, tedy i jako A.R.A.B. coz je zase parodie na A.C.A.B. (all cops are bastards) (all rasist are bastards).

Celou akci si ještě více můžete přiblížit i v přiloženém fotoreportu –> ZDE <–

A tak zatím a zase někdy někde.

Johny Mad from Troppau mne trochu inspiroval, takže od teď

Mathi from  Methan-city Wink