AHARD – Planeta magorů

CD / 2013

Hrát kvalitní heavy metal není jen tak lehká věc. V této všemi možnými i nemožnými hudebními klišé sužované škatulce, bývají mantinely vytýčeny poměrně jasně. Proto se také styl samotný už několik let nevyvíjí a spíše stagnuje. Klobouk dolů před kapelami snažící se hevík hrát po svém, s chutí a bez bázně a hany. Orlovská kapela AHARD toho budiž důkazem. Po třech letech starém debutu „ Prachy vládnou“ AHARD nahráli nové cd „ Planeta magorů“.

ahard 4 Rozdíl mezi oběma cd je znatelný už na první poslech. Zatímco první cd se ještě neslo ve vodách klasického heavy metalu, na druhém cd kapela do svých skladeb zakomponovala i jasně slyšitelné prvky moderního power metalu. Písničky získaly na barevnosti a pestrosti. Taky klávesy dostaly daleko více prostoru a dá se říct, že dnes jsou již poznávacím znamením kapely.

Na cd „ Planeta magorů“ se nachází hned deset songů při celkové stopáži 37 minut. Pro někoho málo, pro druhého moc, pro mě tak akorát. Album drží po hromadě a těžko se vyzdvihuje nějaký song, jenž by svou kvalitou čněl nad ostatní. Nepřeslechnutelná je však už úvodní vypalovačka Erotoman s nasamplovanými milostnými vzdechy. No, možná by kromě obligátního a snad tisíckrát použitého hekání nebylo od věci použít nějakou legendární porno hlášku / „Rozmaž mi to jako niveu“ či „Ahoj, jsem Helmut, opravář komínů“/ :-D . Ale to je věc názoru.

První tři songy jedou ve velmi svižném tempu a prvním pomalejším, valivým kusem je čtvrtá „ Kryju Ti záda kámo“. Opravdovým ploužákem je však až osmička „ Až naplní se čas“, při které si příjdou na své příznivci pomalých, teskných balad. Album zakončuje rychlá „ Holka, co to má ráda“ , což je věc ,jenž album důstojně uzavírá.

Kapela AHARD prokázala hned několik věcí. Zlepšují se rok od roku, instrumentálně jsou na výši a současná sestava dokáže nahrát silný a kvalitní album. Textovou stránku alba nechávám záměrně stranou, preferuju spíše sociálně zaměřené texty, ale příběhy AHARDu se dají snést také. Prostě texty jsou jaké jsou a k heavy metalu zkrátka už patří.

AHARD řadím mezi velké regionální přísliby a kupříkladu karvinská DOGA by měla zpozornět, ve vedlejším městě začínají dost hlasitě vyhrávat zdatní sekundanti.

Johny from Troppau 4 / 5